Valtuustokysely ja muutosehdotus ratikan linjasta Pispalan valtatielle

Posted on Posted in Blogi

Kaupunginhallitus linjasi (21.10.2013) katuraitiotien kulkemaan Länsi-Tampereella Pyynikintori-Sepänkatu-Paasikiventie reittiä Lentäväniemeen Pyynikintori-Pispalan valtatie-Lentäväniemi  sijasta.  Ratkaisu oli kompromissi, jota tulevana maanantaina valtuuston tulee pohtia vielä tarkasti.  Sepänkadun ja Paasikiventien linjauksella ei tavoiteta Pispalan, Hyhkyn, Tahmelan, Haapalinnan eikä Epilän asukkaita.  Linjaus ei mahdollistaisi Pispalan valtatien bussiarmeijoiden vähentämistä suuren kapasiteetin ratikalla, jonka takia ratikkahanke ylipäätään on vireillä.  Tämä linja ei myöskään mahdollista toimivaa joukkoliikenneterminaalia raiteilta busseihin siirtymiseksi eikä ratikkalinjaston laajentamista aikanaan Tesomalle. 

Tässä lyhyesti kumoan muutaman argumentin, joita on käytetty juuri Paasikiventien/Rantatien linjauksen puolesta. 

Ensimmäisenä, Paasikiventien linjausta olen kuullut perusteltavan tulevaisuuden rakentamisella mm. Santalahteen ja Onkiniemeen.  Kuitenkin näemme alta, että Santalahden eteläpuoliskon asunnoista on lyhyempi matka Pispalan valtatielle kuin Rantatielle.  Kun ratikkapysäkit katsotaan junaradan ali/ylikulkujen mukaan, on Pispalan valtatien ratikka loistavasti myös Santalahden asukkaiden käytettävissä.  

Santalahden alue ratikalle
Tähdet ovat junaradan yli/alikulkuja Santalahdesta Pispalan valtatielle. Pysäkit näiden kohdalle ja Santalahti on hyvin ratikan saavutettavissa. Klikkaa kuvaa suuremmaksi

Tästä auki koko asemakaavakartta.

Toisena on perusteltu, että ratikka Pispalassa kieltäisi yksityisautoilun Pispalan valtatiellä. Tämä taitaa olla lähinnä pelottelupuhetta ratikan vastustajilta.  Sellaisesta ei ole mitään kirjallisena silmiini osunut.  Nykyisin Pispalan valtatietä kulkee 13 bussilinjaa.  Kun nämä vähenevät, niin luulisi autoillekin olevan paremmin tilaa tiukan vuorovälin ruuhka-aikoina.  Helsingissä ja muualla Tampereen suunnitellussa linjastossa autot ja ratikat kulkevat samoilla kaistoilla, miksi juuri Pispalan valtatiellä sillä onkin merkitystä? 

Kolmantena, kokonaismatkan aikaero Lentävänniemestä reittien välillä on minimaalinen, vain muutaman minuutin Rantatien linjan hyväksi. Kuitenkin Pispalan valtatie on edullisempi noin 1,1milj. €. 

Toimenpiteet

Reittivalinnalla päätetään, saadaanko helmikuussa toivottavasti tehtävällä rakennuttamispäätöksellä isompi vai pienempi hyöty kaupunkilaisille.  Näihin perusteluihin vedoten tulen kannattamaan esitystä kaupunkiraitiotien linjauksen muuttamisesta Pispalan valtatielle.  

Alla vielä valtuustokyselyni linjauksesta. Valtuuston kyselytunti järjestetään maanantaina klo 16.00 alkaen.  

VALTUUSTOKYSELY RATIKAN LINJAUKSESTA

Kaupungin uudessa strategiassa on linjattu kulkumuoto-osuuksien muutos autoilusta kohti joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Strategiassa ”joukkoliikenteen käyttö on lisääntynyt siten, että kulkutapaosuus on 22 prosenttia vuonna 2016 (2012=19 %)”.  Myös valtion ja Tampereen seudun kuntien välisessä MAL-aiesopimuksessa linjataan, että kaupunkiseudun liikennejärjestelmän kehittämisen tavoitteena on nostaa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta sekä luoda turvallinen, tehokas ja taloudellinen kokonaisjärjestelmä tukemaan maankäytön eheyttämistä.  

Kaupunginhallituksessa 21.10.2013 päätettiin kaupunkiraitiotien linjaus kulkemaan Pispalan valtatien sijaan Paasikiventietä Lentäväniemeen. 

Haluaisin kuulla asiasta vastaavalta taholta ennen valtuuston kaupunkiraitiotielinjauspäätös

  1. Miten kaupunginhallituksen päätös kaupunkiraitiotien linjasta Paasikiventiellä vaikuttaa joukkoliikenteen kulkutapaosuustavoitteisiin verrattuna Pispalan valtatien linjaukseen.  
  2. Oliko jotain erityisiä syitä, miksi Pispalan valtatien reitin kannalla ollut asiantuntijamielipide sekä kuntalaismielipide, josta 68% oli Pispalan valtatien kannalla sivuutettiin. 
  3. Miten on tarkoitus kattaa Paasikiventien reittivalinnalla menetettävät hyödyt 3000 lisämatkustajasta, Tesoman ja Raholan suunnan paremmista vaihtoyhteyksistä ja Tesoman suunnan laajennusmahdollisuuksista sekä Pispalan valtatien osittaisista bussiliikenteen korvaamismahdollisuuksista. 
  4. Onko asian suunnittelussa ilmennyt jotain uutta tietoa, joka voisi vaikuttaa hankkeeseen tai sen aikatauluihin, joita valtuuston tulisi saada päätöksenteon tueksi.

Katso raitioteiden linjavertailu slideshow tästä.  EDIT: Kuka lopullisen esityksen tekee, on vielä neuvottelussa.

Ratikka siellä missä pitääkin, eli Pispalan valtatiellä suuremman asutuksen parissa ja nykyisen joukkoliikenteen runkolinjalla
Ratikka siellä missä pitääkin, eli Pispalan valtatiellä suuremman asutuksen parissa ja nykyisen joukkoliikenteen runkolinjalla