Lähijunat kulkemaan ja “lättähattujen” seisakkeet takaisin

Posted on Posted in Blogi

Kesän kuntavaalien äänestyskopissa on puntaroitavana myös Tampereen seudun lähijunaliikenteen tulevaisuus.

Vielä 1980-luvulla Tampereella kuljettiin kaupungin sisäisiä matkoja vanhoilla lättähattujunilla. Kun kaupungit täyttyivät autoista, monet vanhat seisakkeet purettiin, mutta valmiit paikat seisakkeille jäivät jäljelle. Nyt on aika palauttaa kattava lähijunaliikenne sekä “lättähattujen” seisakkeet.

Tampereen seudulla tulee seuraavan valtuustokauden aikana käynnistää lähijunien pilottivuorot jopa 30 minuutin vuoroväleillä. Seisakkeita on varattava 26 kappaletta. Reitit Tampere-Toijala välille Rantaperkiö, Lakalaiva, Multisilta, Sääksjärvi, Hakkari, Lempäälä ja Viiala. Tampere-Orivesi välille Vuohenoja, Messukylä, Hankkio, Vehmainen, Vatiala, Ruutana, Orivesi.  Tampere-Sastamala välille Ranta-Tampella, Amuri, Pispala, Lielahti, Epilä, Tesoma, Kalkku, Nokia, Harjuniitty, Siuro ja Karkku sekä lisäksi Ylöjärvelle seisake IC-junien pysähdystä varten. Seisakkeiden kattavilla pyörä- ja autoparkeilla helpotetaan monen kauempaakin tulevan liikkumista.

Lähijunat on hopealuoti sujuvaan arkeen ja päästöjen vähentämiseen. Vuonna 2020 toteutettu lähijunapilotti Tampereen ja Nokian välillä kasvatti junalla tehtyjen matkojen määrää jopa koronavuonna yli 45 prosenttia. Liikenteen ilmastopäästöt on tavoitteena puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja lähijunien päästöt ovat jopa 98 prosenttia pienemmät kuin autoliikenteen päästöt.

Lähivuosina realistisen noin 10 seisakkeen verkoston kustannukset ovat yhteensäkin vain yhden eritasoliittymän kustannusten luokkaa, kun käytetään Väyläviraston muualle toteuttamia kevytrakenteisia seisakkeita. Pilottiliikennettä tarvitaan, että voidaan selvittää lähijunien kestävä kustannusjako valtion, kuntien ja käyttäjien välillä. Samalla tulisi edistää valtion avustamana Tampereen seudun omaa lähijunakalustoyhtiötä.

Ylitsepääsemättömiä esteitä lähijunaliikenteen edistämiseksi esitetyllä tavalla ei ole. Nyt tarvitaan poliittisia toimia, että seuraavalla valtuustokaudella lähijunaliikenteestä tehdään koko kaupunkiseudun joukkoliikenteen kivijalka.

Me vihreät olemme tehneet hartiavoimin töitä niin paikallisesti kuin valtakunnan tasolla Tampereen seudun lähijunaliikenteen edistämiseksi. Ääni vihreille on tinkimättömästi ääni sujuvan, kattavan ja nopeasti toteutettavan lähijunaliikenteen puolesta.

Jaakko Mustakallio (vihr)

Puolueen sekä kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja, Tampere

*Mielipidekirjoitus julkaistu Aamulehdessä 7.5.2021.