Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, tamperelaiset
Tampereen keskustassa on yhteensä 9 kilometriä rantaviivaa, joista suurta osaa hallitsee nyt nelikaistainen valtatie. Hyvä että tätä asiaa ollaan täällä nyt korjaamassa.
Tässä puheenvuorossa haluan puhua keskustan kehittämisen ja investointien taloudellisesta puolesta, sillä talousasioilla tunnelia argumentoidaan niin puolesta kuin vastaan.
Kokonaisinvestointi rantaväylähankkeellehan on 185 miljoonaa euroa. Netotettuna valtion ja maanmyyntitulojen jälkeen kaupungille tuleva lasku on vajaa 70 miljoonaa euroa.
Tunnelista on noussut kokoaan suurempi. Talouskeskustelu on räväköitynyt, käyttötalous ja investointitalous sekoitetaan vähän välistä tahallisesti sekä tahattomasti.
Kuitenkin tärkeää on mielestäni tutkia investointitaloutta koko kaupunkikonsernin ja tytäryhtiöiden mukaan ja suhteuttaa tunneli siihen. Eri kaupungeista riippuen investointijärjestelyt tehdään joko peruskaupungissa, liikelaitoksissa tai tytäryhtiöissä. Katsotaan tunnelia siis kaupunkikonsernin pitkän ajan investointisuunnitelman mukaan.
Tampereen kaupunkikonserni tytäryhtiöineen investoi pelkästään vuonna 2014 yhteensä 422 miljoonaa euron edestä. Seuraavat 5 vuotta investointitaso pysyy liki samana joka vuosi. Pitkän tähtäimen eli 15 vuoden investointisuunnitelman mukaan vuoteen 2027 mennessä investoidaan yhteensä 4,6 miljardia euroa. Näin tuo vajaan 70 miljoonan investointi löytää vertailukohteensa.
Tätä hanketta vastustavilta on tänäänkin kuultu, ettei meillä olisi tähän varaa. Näiden tahojen mukaan ne tunnelirahat piti laittaa palveluihin, ja kun huomataan ettei se ole koskaan ollutkaan mahdollista, sanotaan, että sitten tunnelirahat koulujen perusparannuksiin.
Meidän kaikkien onneksi investointisuunnitelmissa on jo nyt suunnitellut investoinnit jo 38:aan koulun ja päiväkodin perusparannukseen tai rakentamiseen, yhteensä liki 380 miljoonan euron edestä.
Jos investointitaloudessa politiikka haluaa tehdä säästöjä tulevina vuosina kannattaa meidän lykätä mieluummin kalliita tiesuunnitelmia, kunkun parkkiluolaa tai keskelle metsää rakennettavien asuinalueiden rakentamista. Rakentamalla tiiviimmin nykyisten palvelu- ja infraverkkojen piiriin, kuten tänään Aamulehdessä esiteltiin, niin rakennuskustannukset ovat parhaimmillaan 70% edullisemmat verrattuna uudisalueisiin.
Rakentamalla rantaväylän pitkän tunnelin kehitämme vastuullisesti vaikeassa taloustilanteessa koko seutukuntaa eikä laiteta nelipyöräjarrutuksella koko talousalueen tärkeimmän ytimen kehittämistä jäihin.