Tänään kaupunginhallituksessa päätettiin Rantaväylän tunnelin Näsinkallion maanalaisen eritasoliittymän jätti-investoinnin jatkosta. Kyseessä on tunnelin puolivälissä oleva maanalainen liittymävaraus, josta alkuperäinen tarkoitus oli ohjata autot Kuninkaankadun alle valmistuvaan parkkiluola Kunkun parkkiin. Asia jätettiin varaukseksi, koska Kunkun parkin tulevaisuus on edelleen epävarma. Kuitenkin suureksi yllätykseksi Kokoomus ja SDP:n vaativatkin moottoritierampit tunnelin liittymävarauksesta suoraan Hämeenpuistoon – vielä ilman Kunkun parkkia!
Ramppiratkaisu Hämeenpuistoon tarkoittaa, että uutta tunnelia rakennetaan miltei JOPA 50 prosenttia koko rantaväylän tunnelin pituudesta – aivan keskustan alle. Tämä ramppi maksaa alustavien arvioiden mukaan 30 miljoonaa euroa. Samalla summalla saataisiin ratikan raiteet Härmälän porteille (kiitos Jaakko Stenhäll tästä selvittelystä) tai Tesomalle.
Mitä sitten pitäisi tehdä?
Jos kaupunkia suunnitellaan autoilun ehdoilla, saadaan autokaupunkia. Tutkimukset osoittavat, että autokaistojen lisääminen lisää autoilua. On olemassa monia esimerkkejä Euroopasta, että kasvavatkin kaupungit voivat vähentää keskustan autoliikennettä panostamalla joukkoliikenteeseen ja pyöräilyyn.
Lisäksi Rantaväylän tunnelin liittymät eivät ole vielä valmiita ennen ensi syyskuuta. Vasta sen jälkeen tiedämme, kuinka valmis ratapihankatu ja Naistenlahden liittymä vähentävät keskustan läpikulkuliikennettä. Jo Hämeenkadun avaamisepisodin jälkeen luulisi, että jotain oltaisiin opittu. Huomioon tulisi ottaa myös kohta kulkeva ratikka, joka siirtää monet ihmiset omilta kumipyöriltä raiteille.
Esitin kokouksessa vasemmiston Sirkkaliisa Virtasen kannattamana seuraavaa muutosta:
– ”Keskustan maanalaisen eritasoliittymän ja katuverkkoyhteyden sekä Kunkun parin ajoyhteysvarauksen suunnittelun tarpeellisuus arvioidaan vasta sen jälkeen, kun Rantaväylän tunneli liittymineen on kokonaan valmistunut. Päätöksenteon tueksi tuodaan selvitys investoinnin hyödyistä ja kustannuksista ilman Kunkun parkkia ja selvitys siitä, mitä muita liikenteen strategisia investointikaton ulkopuolisia investointeja eritasoliittymän investointisummalla voisi tehdä.”
Kuitenkin kaikki kokoomuslaiset, demarit, keskustalaiset ja perussuomalaiset olivat jättitunnelin puolella ilman kattavia hyöty-kustannuslaskelmia. Yksityisautoilu oli jälleen korkealla muiden liikkumismuotojen yläpuolella. Kummasti samat tahot muistavat kaikki mahdolliset selvitykset ja laskelmat vaatia joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn parantamisen osalta.
Lisäys klo 17.40: Täältä löytyy tarkat asiakirjat: Keskustan maanalaisen eritasoliittymän ja katuverkkoyhteyden sekä Kunkun parkin ajoyhteysvarauksen suunnittelun ja toteutuksen valmistelun käynnistäminen.