Tykitystä ratikasta

Posted on Posted in Blogi

Puheeni valtuuston kokouksessa 17.6.2013

Arvoisa puheenjohtaja

Katuraitiotie on pormestariohjelmassamme kaupunkimme kärkihanke.  Sen hyödyt, imagolliset ja taloudelliset ovat kiistattomat.  Nyt tarvitaan rohkeutta tehdä oikea päätös sen rakentamisesta, joka tehdään ensivuonna.

Kiitän valmistelua, sillä tässä vaiheessa huomioidaan ratikkareitin suunnittelussa jo Tampereen tulevaisuus raiteilla.

Keskustasta nopein reitti Hervantaan takaa ratikan ylivoimaisuuden verrattuna bussi- tai henkilöautoliikenteeseen ja nostaa huomattavasti joukkoliikenteen kulkutapaosuutta.

Silti tässä myös annetaan vahva viesti siitä, että raideliikennettä kehitetään yhä useamman kaupunkilaisen päivittäiseen käyttöön luomalla heti toinen linja Kaupin korkeakoulu- ja terveydenhuollon keskittymän ja kymmenien tuhansien opiskelu- ja työpaikkojen ulottuville. Hienoa!

Kun Tampereen joukkoliikenne paranee kokonaisuutena niin  yhä useampi siirtyy sen käyttäjäksi.  Tästä on useasta kaupungista esimerkkejä , jossa raideliikenteeseen siirryttyä käyttäjämäärien kasvu on yllättänyt  täysin mm. Bergenin joukkoliikenteen suunnittelijat.

Tämä lisää vuorotarjontaa koko joukkoliikenteeseen niin ratikka- kuin bussien osalta ja laskee lippujen hintoja.  Ratikka tuo säästöjä noin 8 miljoonaa euroa vuosittain Lentäväniemi-Hervanta välillä verrattuna bussiliikenteeseen ja lisäksi se tuo noin 2 miljoonaa euroa lisää lipputuloja!

Epäileville tuomaille haluan vielä tuoda esimerkin maailmalta siitä, että joukkoliikenteessä todella on väliä, millä liikutaan ja miten siihen mielikuvallisesti suhtaudutaan.

Yhdysvalloista Los Angelesin yksityisautoilun ja moottoriteiden taivaasta  on seuraava esimerkki.

Kun paikallinen liikennetoimija aloitti panostamisen joukkoliikenteen mielikuviin sekä ratikka- ja raideliikenteeseen, nostettiin joukkoliikenteen kulkutapaosuutta autokaupungissa 22 %:sta 36 %:iin.  Tampereella tavoitellaan vain 5 %:n kulkutapaosuuden kasvua, tämä saavutetaan ratikalla.

Rakastan ratikkaa ja toivon raidekiskotöiden alkavan jo seuraavana kesänä!

EDIT: Jatka ratikkakeskustelua Twitterissä #ratikanrakastaja