Tunnelin vaihtoehdot esiin!

Posted on Posted in Blogi

Tampereen tunnelikeskustelu käy kuumana. SDP+Vas.+Ps. tekivät erillisen valtuustoaloitteen Ranta-Tampellan tunnelista irtaantumisesta.  Asian tuomisesta syksyllä valtuustoon oli sovittu jo pormestariohjelmassa.  Menettely sai osakseen paljon kritiikkiä ja ihmetystä, ja vaikutti hieman irtopisteiden saalistukselta.  Isoimpana ihmetyksenä on itselläni, että  varsinaista vaihtoehtoa Ranta-Tampellan toteutukselle ei ole kuultu tunnelin vastajaryhmittymältä.  Jos nykyinen tunnelihanke kaatuu, tulee olla vaihtoehto esittää tilalle.  Perussuomalaisille riittänee pelkkä vastustaminen, mutta SDP ja Vasemmisto ovat pormestarikoalitiossa mukana kantamassa vastuuta kaupungin kehityksestä.  Siinä ei pelkkä ei-politiikka riitä.

Ratkaisuvaihtoehtojahan on pyöritelty jo kymmenen vuotta.  Pitkää tunnelia kritisoidaan liian kalliina (185 miljoonaa € – valtion tuki 60 miljoonaa €= 125 miljoonaa €).  Muista vaihtoehdoista on esitetty Rantaväylän lyhyttä tunnelia, jonka kustannusarvio on 110 miljoonaa €, ja johon ei valtion tukea ole saatavilla.  Tämä myös tuo eritasoliittymiä Näsijärven rantaan viihtyisän Mustalahden satama-alueen päälle eristäen Särkänniemen kaupungista.  Mielestäni tämä ei ole vaihtoehtona hyväksyttävä ja haluaisinkin kuulla, mitä mieltä Vasemmisto ja SDP ovat asiasta.  Nykytilanteen ongelmanahan on keskustan parhaiden järvenranta-alueiden käyttö asfalttimattona sekä liikenteen ajoittaiset ruuhkat.

Lyhyessä tunnelissa Mustalahden satama-alueelle jouduttaisiin rakentamaan eritasoliittymä

Yksi vaihtoehto Vihreillä on ollut Rantaväylän muuttaminen kaduksi – rantabulevardiksi.  Tästä on aiemmin jo blogannut mm. valtuustoryhmämme jäsen Juhana Suoniemi.  Näin saataisiin alue asumis- ja virkistyskäyttöön ja liikennettä ohjattaisiin enemmän Tampereen kehätielle.

Ranta-Tampella katuvaihtoehdolla

Tärkeää on nyt, että tunnelin vastustajat kertovat avoimesti mielipiteensä.  Mielestäni periaatteellinen tunnelin vastustaminen ilman ajatusta siihen, miten keskustaa tulevaisuudessa kehitetään on kestämätöntä.  Vaihtoehtoja on pyöritelty jo 90-luvulta saakka.  Niihin lukeutuvat mm. 0-vaihtoehto, pinta-vaihtoehto, kansi-vaihtoehto ja tunneli-vaihtoehto (pitkä ja lyhyt).  Näistä mielestäni pitkä-tunneli on ainut, joka poistaa valtatien ranta-alueelta (tunneli välillä naistenlahden voimala – Onkiniemen vanha tehdasrakennus, jossa toimii mm. Elixia), sekä sujuvoittaa liikennettä poistaen 7 kpl liikennevaloristeyksiä (AL 1.3.)

Lisää hankkeesta kaupungin sivuilla

Ja lopuksi – Ranta-Tampellan alue tulee saada asuinkäyttöön myös elävän keskustan takia.  Haluan nähdä keskustamme kehittyvän kosken suuntaisesti ja saada keskustan vesialueet ihmisten käyttöön.  Tiesitkö, että Tampereen keskustassa on 9 kilometriä rantaviivaa?  Viihtyisä ja värikäs keskusta tarvitsee ihmisiä.  Ranta-Tampella on mahdollisuus saada tuhansia uusia tamperelaisia ja palveluiden käyttäjiä jo olemassa olevien palveluiden piiriin sekä näin mahdollistaa rannat ihmisten käyttöön!

Tässä vielä vanhoja vaihtoehtosuunnitelmia. Klikkaa suuremmaksi.

0-vaihtoehdossa talot rakennettaisiin valtatien viereen. Viihtyisä asuin- ja virkistysalue?

 

Kansivaihtoehdossa nostettaisiin asuinalueen viihtyvyyttä laittamalla autot pörisemään kannen alle. Särkänniemi ja Mustalahti jäävät valtatien taakse. Liikennevaloja/monitasoliittymiä tarvittaisiin.

 

Nykyinen, valtuuston vuosina 2007 ja 2012 hyväksymä ”Pitkä tunneli” -hanke

Kuvat: Tampereen kaupunki