Pirkanmaan maakuntakehitys radanvarret ja keskuskaupunkiseutu edellä

Posted on Posted in Blogi

Maakuntavaltuuston kokouksessa esiteltiin Pirkanmaan maakuntakaava 2040 -luonnoksia.  Maakuntakaava 2040 -luonnoksissa esiteltiin viisi eri vaihtoehtoa, joista maakuntavaltuustoryhmät valitsivat mieleisensä.  Mallien nimet ovat Aurinko 1, Aurinko 2, Planeetat, Tähdet 1 ja Tähdet 2.  Seuraavaksi lyhyesti eri malleista.

Aurinko 1 keskittää nimensä mukaisesti vahvasti kasvunäkymiä Tampereen kaupunkikeskukseen.  Tarkoituksena on ydinkaupunkiseutua ja seutukeskuksia korostava keskittävä ja tiivistävä malli.

Aurinko 2 jatkaa samaa mallia, jossa ydinkaupunkiseutua ja eteläistä kasvusuuntaa Hämeenlinnaan ja Helsinkiin.

Planeetat mallissa korostetaan keskuskaupunkielämistä sekä raideliikennettä maakunnassa.  Maakunnan raideliikenteeseen nojaaminen mahdollistaa seutukunnan pienkeskuksien kehittämisen raiteiden varsilla.  Planeetat mallissa 90% uudesta muuttoliikenteestä keskittyy kaupunkiseudulle ja 10% muualle.

Tähdet 1 mallissa painotetaan seutu- ja aluekeskusten merkitystä monikeskusmallilla.

Tähdet 2 mallissa korostetaan entistä vahvemmin seutu- ja aluekeskuksiin painottuvaa monikeskusmallia.  Tämä on lähinnä nykyjärjestelmää.

Nyt Pirkanmaalla elää noin 500 000 asukasta.  Tästä 360 000 asuu Tampereen ympäryskunnissa.  Vuoteen 2040 mennessä Pirkanmaalla asuu noin 620 000 ihmistä.  Suurin osa tästä uudesta muuttoliikenteestä keskittyy Tampereen kaupunkikeskukseen.

Vihreät kannattavat mallia Planeetat.  Haluamme kaupunkimaista asumista siellä, missä tiivis asuminen ja täydennysrakentaminen on järkevää.  Uusi kaupunkimainen asuminen ja rakentaminen on huomattavasti edullisempaa, kun uudisrakentamisen infra on jo valmiina.  Väljä asuminen tulee mahdollistaa tilaa kaipaaville ihmisille, mutta kokonaisuus huomioiden.  Tämä voidaan mahdollistaa mielestämme parhaiten nostamalla raideliikenteen merkitystä ja asemakaupunkien ja kylien merkitystä.  Virkeät pikkukaupungit väljine asumismahdollisuuksineen,   josta pääsee sujuvasti ja riittävän likeltä liikkumaan raiteita pitkin töihin tai kaupoille ovat myös nuorten ja autottomien etu hajaseudulla.  Näistä esimerkkejä ovat mm. Toijala, Karkku, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Ruutana, Urjala ja Vammala.

Lue lisäksi Vihreän maakuntavaltuuston ryhmäpuheenvuoro maakuntakaavasta 2040 täältä.